nuff

Friday, February 11, 2011

LeLaki - Lebih dari 1 isteri.

ini adalah antara isu yang sempat I bincangkan dengan seorang Lelaki.

Lelaki & isteri lebih dari 1.
so???

lelaki itu kata, tak ada lelaki yang tak ada niat nak beristeri 2, 3 dan 4.
tapi apa yang membataskan mereka adalah 
keyakinan  dan kemampuan mereka.

bila terlalu yakin, adakah mereka mampu?
bila terlalu mampu, adakah anda cukup yakin untuk berlaku adil?

ada sorang kawan I menyampuk,
"kalau dia mampu bagi duit, mampu bahagi masa, mampu bagi nafkah, saya relakan"
 I pun menjawab...
"macam mana pulak dengan mak datin-datin yang tak izinkan suami dia beristeri 2?"


so, pape pun jawapan untuk persoalan lelaki yang nak berkahwin lebih dari 1 ni,
I rasa pokok pangkal adalah apakah tujuan dia nak beristeri lebih dari 1?

lelaki mana yang tak suka tengok awek cun?
lelaki mana yang tak suka tengok janda meletop?
and lelaki mana yang tak kesian dengan anak dara tua yang tak kawin2?

itu kalau niatnya baik, tapi kalau niat tak baik.....
lebih baik LELAKI kene sedar diri dulu!

sedar diri adakah awak tu mampu nak beristeri 2, 3 atau 4?
sedar diri duit yang awak ada tu cukup tak nak kasi bini no 1,2,3 dan 4 makan?
duit yang ada cukup tak nak kasi anak-anak plus anak tiri makan?


kalau anda betul2 sedar diri.
anda mungkin mampu.

tapi jangan la dah tau ada bini tapi sibuk ngorat awek kat luar sampai abaikan anak bini.
perempuan mana yang tak akan terluka hatinya?
bayangkan lah kalau awak berada di tempat isteri awak tu.
cubala bayangkan....

sebaiknya apa-apa pun yang kita nak buat,
lebih baik kita fikirkan perasaan orang yang kita sayang.
kalau tak sayang, jangan lah sakiti hati dia.
terus teranglah dengan dia supaya perbincangan boleh dapatkan jalan penyelesaian.
jangan dah terhantuk baru nak terngadah pulak.

nanti sesal kemudian tak berguna.

entry kali ini, hanya meluahkan perasaan tentang kenapa lelaki ada perasaan macam tu?
tapi I memang puji lelaki yang boleh tahan jiwanya dari godaan wanita lain.
lelaki yang setia dengan 1 isteri dan lelaki yang yang tak sangup kawin lain walaupun isteri dia dah meninggal dunia.
dan i salute juga lelaki yang setia dengan isterinya walaupun lemak isterinya bergumpal2.
hahahaha..... 
sebab ada juga lelaki yang buta mata hati. ada isteri punya la tip top, sibuk lagi nak cari yang lain.
ntah apa yang dia cari agaknya.... I pun tak tau lah!
kalau yang ada masalah rumah tangga tu lain cerita la....
tapi kan sekarang boleh pergi kaunseling.
hurmmm......

kalau nak cerita semua, panjang pulak ceritanya. rasanya cukup untuk ini sebagai renungan la yer~
bye....



kalau ada yang berminat nak make dengan I. klik sini

2 000 kritikan hebat!:

Miss Ran said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak suke2

kalau tak mmpu jgn kawen

THE LEKAT LEKIT STORY said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hurmmm susah nak komen.. hope tak terjadi pd rumahtangga saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...