nuff

Sunday, March 27, 2011

Life as Student IPT

kebiasaannya life sebagai pelajar IPT ni, banyak juga cabarannya.
terutama bila belajar sepenuh masa. sebab bila belajar sepenuh masa kene libatkan diri dalam banyak aktiviti dalam Universiti/kolej. then kebanyakkannya juga melibatkan aktiviti yang berkumpulan.

jadi, berdasarkan pengalaman, I nmpak aktiviti berkumpulan memerlukan usaha yang lebih berbanding kerja secara individu. tak kirala samada kerja untuk tugasan kurusus atau kerja untuk mengadakan satu-satu projek.
oleh itu, I nak sharekan sikap-sikap yang akan membuatkan rakan-rakan jengkel dan rasa nak campak je orang tu masuk gaung.


1. selalu tak menepati masa
2. berbual hanjing (cakap ye..yer.... tapi habuk pun tak der)
3. syok sendiri
4. bermegah-megah
5. panas baran tak tentu pasal (kalau boleh kawal la sikit marah tu. kalau marah awek tak pe la. jangan la marah kawan. marah tak bawa apa-apa makna pun)
6. perasan lawa (sebab tak ak berpanas, tak nak busuk2 tak nak macam-macam.....)
7. cakap besar macam dia paling the best
8. suka sangat mengasingkan diri (buat kerja sama-sama pun asik mengelak)
9. suka bagi banyak alasan (sedangkan tak berusaha untuk itu)
10. asyik berfacebook and kerja tak jalan 

itu antaranya lah...... banyak lagi sikap-sikap yang harus diperbetulkan kalau nak bekerja secara berkumpulan.kene pandai bawa diri la bila dah berada di tempat orang.... orang kata, masuk kandang lembu menguak.... masuk kandang harimau, mati!

hahahaha.....
nasihat ini I tujukan untuk semua termasuk diri I sendiri. semoga kita semua jadi orang yang berguna untuk kumpulan, IPT, bangsa dan negara!

5 000 kritikan hebat!:

Sham said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam kenal...

belajorla rajin2 ye...

Tasha said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam kenal~

kakyong said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bagus tasha, dpt menilai sikap2 yg -ve tu.. di alam pekerjaan nanti lebih kurang juga & akan lebih banyak cabarannya... selamat berjaya

enjoy campus life.. u'll miss it one day,,,

Ms. MieRa said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kalau dpt org mcm nih memg hangen gak ler..... tapi hangen dalam hati jer lar.... huhu

** sy pon dak ukm jugerk**

gaung said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

itooodia..nasehat akak senior pada junior seanterooo dunia...baik kak tasha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...